Sklepy internetowe są dziś bardzo popularne. Przedsiębiorcy szybko zauważyli, że w wielu branżach łatwiej zdobyć klienta w Internecie niż na ulicy. Mimo to większość e-sklepów wygląda bardzo podobnie. Żeby zachęcić użytkownika do zakupu właśnie u nas, warto zadbać o to, by nasz zakątek Sieci wyróżniał się nie tylko szeroką ofertą, niskimi cenami i darmową wysyłką, ale też... projektem.
Witaj w moim sklepie internetowym
Zacznijmy od powitania. Strona internetowa przekonuje użytkownika do siebie za pomocą tego, co na niej widać. Każdy zgrzyt w projekcie – niedopasowana wymiarami grafika, chaotyczne kolory, denerwująco długi czas ładowania – może zaszkodzić naszemu wizerunkowi. Dlatego wszystko powinno być odpowiednio dobrane i płynne.
Warto dokładnie przemyśleć paletę barw, z której zdecydujemy się skorzystać w projekcie i być konsekwentnym. Jeśli oferowane przez nas produkty można podzielić na czytelne kategorie, poszczególnym działom możemy przypisać indywidualne kolory czy odcienie. Ale lepiej nie przesadzać – nie powinniśmy sięgać po więcej niż trzy barwy czy odcienie.
Pamiętajmy, że sklep internetowy przegląda się inaczej niż stronę pełniącą funkcję firmowej wizytówki. E-Sklep musi na samym początku pokazać, że można w nim kupić produkty takiego a takiego typu. Dlatego warto pomyśleć o wyciągnięciu części asortymentu już na stronę główną.
Dlaczego kupujemy przez Internet?
Dlaczego właściwie kupujemy przez Internet zamiast iść do sklepu stacjonarnego? Po pierwsze – ceny. Ale to czynnik niezależny od projektanta strony WWW. Po drugie? Wygoda. Nie trzeba ruszać się z domu.
Na wygodę zakupów w sklepie internetowym składa się kilka czynników: robimy je z domu, możemy porównywać ceny, oszczędzamy czas i pieniądze.
Jeśli więc myślimy o uruchomieniu sklepu internetowego, warto zaplanować jego obsłudze: musi być prosta, intuicyjna i oparta na znanych konwencjach. Bo kto będzie kupował przez Internet, kiedy poruszanie się po sklepie będzie skomplikowane, a dokonanie płatności będzie wymagało przechodzenia przez kolejne ekrany z niejasnymi komunikatami?
Znaczkiem, który często znajdujemy w sklepach internetowych, jest koszyk. Każdy wie, jak on działa. Klikam „wrzuć do koszyka”, a potem, kiedy skompletuję swoją listę, klikam „zamów”, płacę i czekam na dostawę.
Wielu klientów lubi widzieć swój koszyk tak, jak widzi go w supermarkecie – na bieżąco. Dzięki temu wiedzą, co już kupili, a czego nie, obserwują podliczenie ceny, dostają czytelną informację, kiedy ich zamówienie przekroczy próg darmowej dostawy. I nawet jeśli wciąż będzie im brakowało kilku złotych do gratisowej wysyłki, zdecydują się dołożyć jeszcze jakiś artykuł.
Warto też dobrze przemyśleć opcje filtrowania towarów. Jeśli szukam lodówki kosztującej co najwyżej 1000 zł, chcę mieć możliwość skonfigurowania wyszukiwania tak, żeby podawało mi tylko sprzęty z interesującego mnie przedziału. Jeśli chcę kupić jakąś nową grę wideo, nie interesują mnie zawalające półki starocie. Dlatego należy się zastanowić, czego mogą szukać nasi klienci i jakie kryteria mogą mieć dla nich istotne znaczenie, a następnie pozwolić im wygodnie filtrować wyniki.
No i wyszukiwarka. Bardzo ważne żeby użytkownik trafiający na stronę naszego sklepu mógł szybko zorientować, czy mamy w asortymencie konkretny produkt, którego szuka. Dlatego tak ważna jest wyszukiwarka, która będzie działała płynnie i pozwalała wyszukiwać nie tylko poszczególne towary, ale i kategorie. Nie wolno tego zaniedbywać!
Przewaga dedykowanego sklepu internetowego
No dobrze, mój sklep jest tani i wygodny w obsłudze. Ale ciągle wygląda tak samo jak wszystkie inne. Co z tym zrobić?
Zamiast korzystać z rozwiązań opartych na gotowych projektach, warto pomyśleć o dedykowanym oprogramowaniu i indywidualnym designie.
Przy pomocy utalentowanego grafika i dobrze rozumiejącego zachowania klientów programisty możemy odróżnić się od konkurencji.
Jak to zrobić?
Żeby klient wiedział, kim jestem
Choć zakupy przez Internet są bardzo popularne (i możemy przewidywać, że będzie tylko lepiej), wiele osób boi się zostawiać w e-sklepach duże kwoty. Dlatego warto zatroszczyć się o ich poczucie bezpieczeństwa. W odpowiedniej zakładce strony podajmy swoje dane kontaktowe, napiszmy kilka słów o sobie – niech klient nie kupuje u nieznajomego.
Tym bardziej, że w takiej zakładce możemy postawić się w jak najlepszym świetle.
Jak jeszcze można się zaprezentować? Niektóre sklepy prowadzą blogi towarzyszące, zazwyczaj luźno związane z oferowanymi produktami, ale pozwalające budować więź z klientami. Inne wprowadzają systemy oceniania – użytkownicy dowiadują się od innych klientów, który produkt jest godny uwagi, a który mniej.
Sposobów na odróżnienie się od konkurencji jest wiele. Jeśli decydujemy się na dedykowane rozwiązanie w miejsce któregoś z „gotowców”, możliwości kończą się tam gdzie wyobraźnia.
Optymalizacja SEO - pisanie tekstów
Nadążać za Google, czyli pragmatyczne konsekwencje ostatnich aktualizacji
Czcionki, fonty, kroje, czyli typografia w projektowaniu stron internetowych
Wizualność stron WWW, czyli teoria obrazu w służbie e-marketingu
Co to jest usability, czyli projektowanie przyjaznych stron WWW - cz. 1..
Dlaczego warto mieć dedykowany sklep internetowy?
Większy ruch na stronie? Może wystarczy dobre SEO?
Optymalizacja Google (SEO)
Szczegółowa procedura
pracy
Profesjonalna specyfikacja
Przejrzyste terminy
10 lat doświadczenia
Biuro w Warszawie
300 wykonanych stron
2015 © VisualTeam s.c. Wszelkie prawa zastrzeżone